Project afvallen, deze app zorgt voor de juiste mindset

Nog 85 dagen en 3 kilo te gaan… Ja, de eerste 2 kilo zijn eraf! Dat heb ik niet alleen aan mijn voedingscoach Angelika Peerbooms te danken, maar ook aan de gratis app MyFitnessPal, uiteraard ook weer een tip van Angelika. Voor mij is dit het perfecte hulpmiddel om af te vallen, want nu zie ik namelijk wat ik eet. Dat drukt me niet alleen met mijn neus op de feiten, ik steek ook mijn hoofd niet langer in het zand. Dankzij deze app heb ik nu de goede mindset. Ik kom tegenwoordig om acht uur ’s avonds echt niet meer op het idee om een zak chips open te trekken, want ik weet dat ik dan al aan mijn tax zit voor die dag. Deze juiste mindset is de sleutel voor mijn eerste afvalsucces en ik weet zeker dat die overige 3 kilo me hiermee ook gaan lukken. En daarna om op gewicht te blijven (ondanks een kleine uitspatting af en toe, zoals een puntzakje friet tijdens een Idem Dita-uitje).

Even voor de goede orde: ik heb niet te kampen met extreem overgewicht, mijn BMI is lager dan wat het zou mogen zijn, ik wil gewoon van mijn love handles af! Onder deze omstandigheden is afvallen eigenlijk veel moeilijker, omdat het om de ‘fijne lijntjes’ gaat. Het is vooral een kwestie van finetunen; dus heel erg op de details letten. Mijn handvatten hiervoor zijn:
• het aantal calorieën dat ik dagelijks nodig heb
• en de juiste verdeling koolhydraten, eiwitten en vetten (de zogenaamde macronutriënten, de brandstoffen voor je lichaam, de energie dus).

MyFitnessPal is voor mij het perfecte hulpmiddel hierbij. Angelika heeft de app voor mij gepersonaliseerd. Je vult in wat je huidige gewicht is, je streefgewicht, je activiteitsniveau, het aantal calorieën dat je per dag mag eten en de verhouding koolhydraten, eiwitten en vetten in percentages.

Vervolgens voer je iedere dag alles, maar dan ook echt álles in wat je eet en drinkt. Het makkelijke aan deze app is, dat er al heel veel produkten in staan; van aardappelen tot avocado en aardbeien en van hagelslag tot biologische speltpasta. Staat er iets niet bij, dan kun je zelf heel eenvoudig de streepjescode scannen en het produkt wordt meteen toegevoegd, inclusief alle voedingswaardes. Hoe handig is dat?!

Wat ook tijd scheelt: je kunt een bepaalde maaltijd opslaan. Mijn ontbijt ziet er bijvoorbeeld vrijwel iedere dag hetzelfde uit, dus dat heb ik als maaltijd bewaard. Ik hoef dan ’s ochtends alleen maar ‘ontbijt’ te kiezen en de app vult automatisch in wat ik die ochtend heb gegeten. En zo heb je gedurende de dag continu overzicht over wat je nog mag eten. Want iedere keer dat je in het logboek iets toevoegt, zie je meteen hoeveel calorieën je die dag al hebt genuttigd, maar ook hoeveel gram koolhydraten, vetten, eiwitten en suikers. Daaronder staan je doelen en dááronder hoeveel je nog mag of moet eten. Zo zie je bijvoorbeeld meteen of je om 10 uur ’s ochtends al aan je tax koolhydraten zit. En hoeveel gram eitwitten je nog nodig hebt die dag. Hier kun je dan mooi op inspelen. Ik moet wel toegeven, dat is best lastig in het begin. Het is namelijk wel zaak dat je weet welke macronutriënten in grote hoeveelheden in welke ingrediënten zitten. Die informatie zal ik binnenkort samen met Angelika voor je in een blog verwerken; handig om op de koelkast te hangen als je hier ook mee aan de slag wilt 😉

Ik ben er inmiddels achter, dat ik er vooral op moet letten dat ik genoeg eitwitten en vezels binnenkrijg. En dat is voor mij de allerbeste aanleiding om iedere dag te ontbijten met het eiwitrijke kwarktaartje (naar Angelika’s recept natuurlijk).
Ik kan iedereen sowieso de recepten van Angelika van harte aanbevelen, omdat ze allemaal passen bij een bewuste levensstijl. En juist dat bewust bezig zijn met wat je eet, zorgt ervoor dat je minder snel geneigd bent om nog te gaan snaaien. Je mindset zorgt er wel voor dat je dat voortaan uit je hoofd laat. Bovendien, als je heel bewust kiest voor uitgebalanceerde maaltijden in de ochtend, middag en avond, dan ontstaan er geen dipjes meer en neemt je behoefte aan tussendoortjes automatisch af. En mocht je toch een keer ’s middags ergens in willen bijten, dan raad ik je het kwarktaartje aan. Sterker nog, ik ga er vandaag nog 5 voor jullie maken om te proeven. Wil jij kans maken op zo’n kwarktaartje, dan stuur me nu meteen een sms met de tekst ‘Ja, ik wil!’. De eerste 5 lezers die reageren, mogen er morgen (1 juli) eentje komen ophalen. Je hoort vanzelf van mij of je bij de gelukkige winnaars hoort!

P.S. Waar Angelika een grote hulp bij is, is bij het invullen van je dagelijkse menu. Ik vond het bijvoorbeeld moeilijk om zelf te bepalen wat ik ’s ochtens, ’s middags en ’s avonds op tafel kon toveren. Mijn brandende vraag aan Angelika was dan ook: “Geef me een menu en zeg me wat ik iedere dag mag/moet eten.” En dat is absoluut een van de toegevoegde waardes van het in de arm nemen van een voedingscoach als je serieus wilt afvallen en/of bewust en gezond wilt eten.

kwarktaartje kwarktaartje2