Hoe zit het met SPF en vitamine D tanken?

Face, Lifestyle | Reacties staat uit voor Hoe zit het met SPF en vitamine D tanken?

Vorige week vroeg een klant me het volgende: “Jij gilt altijd dat we nooit zonder SPF (Sun Protection Factor) de deur uit mogen. Maar hoe zit het dan met de aanmaak van vitamine D door je huid, staat die beschermingsfactor dat proces niet in de weg?”. Een slimme vraag waar wellicht al meer van jullie over hebben nagedacht. Ik kan je verzekeren dat de SPF de aanmaak van vitamine D níet belemmert.

Een onderzoek van Prof. A. Young van het St. John’s Institute of Dermatology heeft namelijk uitgewezen dat ondanks het gebruik van SPF een gemiddelde stijging van vitamine D levels werd gemeten. Dit houdt in dat het lichaam nog steeds in staat is om voldoende vitamine D aan te maken.
Ter info: dit onderzoek vond plaats op een zonnig strand in Tenerife, waarbij twee groepen twee weken lang werden gevolgd. De ene groep gebruikte een SPF, de andere niet. Bij beide groepen werden huidsamples genomen om de vitamine D levels te meten. Conclusie: een SPF onderdrukt de aanmaak van vitamine D niet. Dus dat is goed nieuws, zeker met de stijgende trend van huidkanker.

Kortom: iedere dag goed blijven smeren en toch vitamine D tanken. Meteen een goed moment om even kort stil te staan bij die vitamine D. Waarom is dit zo belangrijk?

Vitamine D is essentieel voor gezonde botten, het reguleren van ontstekingsreacties en het helpt bij de wondheling van je huid. We weten dat de zon een groot aandeel speelt in de aanmaak van vitamine D. Hoeveel vitamine D je huid aanmaakt, is onder meer afhankelijk van je huidskleur: hoe lichter je huid, hoe sneller de productie. Maar het ligt er ook aan op welk tijdstip van de dag je buiten bent, in welk seizoen van het jaar en in welk deel van de wereld. Immers, de kracht van de zon in op ieder moment en in ieder land anders.

De stelregel voor het tanken van vitamine D luidt: iedere dag een half uur in de zon met blote handen. Maar met de zonkracht en zonuren in ons land is dat alleen nauwelijks voldoende. Daarom is het zaak dat je ook vitamine D haalt uit je voeding om tekorten te voorkomen. Vitamine D zit bijvoorbeeld in vette vis, ei en kaas. Maar het is zeker ook een aanrader om voedingssupplementen te nemen, zoals vitamine D3 en Omega-3. Zéker in winter als we minder daglicht hebben. Je zult zien dat je je dan ook een stuk fitter en minder moe voelt.

Conclusie: ik denk dat ik deze week maar weer eens een lekkere zalmmoot op het menu zet. 🙂