Ik val geen gram af. Wat is mijn blinde vlek?

Weight loss | Reacties staat uit voor Ik val geen gram af. Wat is mijn blinde vlek?

Door Astrid van de Goor

Nog 107 dagen en dan word ik 45… Op díe dag wil ik 5 kilo minder wegen dan vandaag. Dat is mijn doel. En dat past helemaal bij mijn passie voor gezond leven, dus dat gaat ook lukken. Helemaal op eigen kracht maar wel met de professionele hulp van voedingscoach Angelika Peerbooms, ook bekend als MadamPuur.

Ja, ik heb als Momentum-voedingscoach zelf een voedingscoach in de arm genomen. Want ondanks het feit dat ik zo bewust bezig ben met eten: ik val geen gram af. Typisch geval van bedrijfsblindheid. Wát is mijn blinde vlek?

Op het moment dat ik serieus met deze vraag worstelde, kwam Angelika op mijn pad en dat klikte vanaf de allereerste seconde. Jeetje, wat heeft deze MadamPuur een know how en wát een gedrevenheid en enthousiasme. Ze ís niet alleen puur, ze staat ook voor puur eten; eerlijk en echt. En ze kon na een uitvoerige analyse van mijn eet-dagboek meteen de vinger op mijn blinde vlek leggen. Benieuwd?

Ik ben toch hartstikke goed en gezond bezig!?

Ik was er heilig van overtuigd, dat ik supergezond bezig was. Ik begon de ochtend met mijn alom geliefde powerontbijt: een schaaltje Griekse yoghurt met daarin een paar frambozen, een lepeltje lijnzaad, wat kokos en een eetlepel gemengde noten. ’s Middags een of twee zelfgemaakte lijnzaadcrackers met een lapje kaas en ’s avonds ‘gewoon’ een warme maaltijd met genoeg verse groente en een stukje vis, vlees of kip. Allemaal supergezond, toch? Dacht ik ook… Klopt ook wel, een voor een gezonde ingrediënten, maar alles bij elkaar te veel van het een en te weinig van het ander.

Alles draait om de balans tussen koolhydraten, vetten en eiwitten

Alleen mijn powerontbijt bevat bijvoorbeeld al genoeg vet voor de hele dag, vooral de combi kokos en gemengde noten is echt teveel van het goede. Ai!!!
En zo zijn er dagen dat ik veel te veel vetten binnenkrijg, terwijl op andere dagen de koolhydraten of eiwitten er met kop en schouders bovenuit steken. Dit soort schommelingen zijn in feite funest voor je lichaam.

Als je net zoals ik streeft naar een gezonde leefstijl, dan draait het om de juiste balans tussen koolhydraten, vetten en eiwitten. Boven alles is het zaak dat je iedere dag dezelfde hoeveelheid koolhydraten, vetten en eiwitten op je menu zet, afgestemd op de calorieën die jij nodig hebt.

Hoeveel calorieën je voor je basisenergie nodig hebt, hangt af van een aantal zaken: of je vrouw of een man bent, je leeftijd, je lengte, maar ook met de hoeveelheid beweging die je iedere dag krijgt. Leid je hoofdzakelijk een zittend leven achter je bureau, dan heb je bijvoorbeeld minder calorieën nodig dan iemand die de hele dag veel beweegt of staat. En sport jij regelmatig, dan is dat ook van invloed op je energiebehoefte.

Om erachter te komen wat voor jou de perfecte formule is, is de hulp en het advies van een voedingscoach als Angelika echt een aanwinst én een eye-opener. Samen met haar ben ik nu zoekende naar mijn perfecte balans. Dit is een leuk en vooral heel erg leerzaam traject. Ik houd nu iedere dag trouw bij wat ik precies eet met een speciale app en Angelika analyseert dit; en zo zoeken we samen naar die beste balans voor mij. Welke app dat trouwens is en hoe die werkt, vertel ik je de volgende keer (en ook hoe super confronterend dat is en tegelijkertijd bijna verslavend, maar het werkt perfect voor mij). Dus: wordt vervolgd.