Slank blijven in december?! 10 Tips.

Pepernoten, banketstaaf, kerstkransjes, kerststol, appelbeignets, oliebollen, champagne en nog veel en veel en véél meer lekkers; de decemberweken staan garant voor talloze culinaire verleidingen. Hoe gaan we dat dit jaar aanpakken? Hoe blijf je slank in december? Gewoon genieten van alle lekkers en geen kilo (of in ieder geval zo min mogelijk) aankomen; met deze 10 tips gaat je dat lukken.

1. DRINK ALTIJD EERST EEN GLAS WATER

Iedere dag genoeg water drinken is sowieso een must; 1,5 liter is de dagelijkse hoeveelheid die je lichaam ongeveer nodig heeft om alle afvalstoffen goed te kunnen afvoeren. Maar… water drinken zorgt er ook voor dat je minder snel last hebt van een hongergevoel; het gevoel dat je trek hebt, is soms gewoon een verkeerd uitgelegd signaal van je hersenen. In plaats van voedsel is er juist behoefte aan vocht, alleen kunnen de hersenen dit verschil niet altijd goed interpreteren. Dus drink eerst een glas water voordat je in de schaal met kerstkransjes snaait. Neem ook een glas water voordat je aan tafel gaat; je hebt dan genoeg aan een kleinere portie.

2. Bewegen!

Las na ieder culinair feestje een flinke workout ter compensatie in. Ga een uur helemaal uit je bol op je favoriete muziek, maak een flinke boswandeling (goed doorstappen), ga lekker fietsen, hardlopen of ren 100 keer de trap op en af. Als je lid bent van een sportschool, plan je een extra uurtje in.

3. PLAN EEN BALANSDAG IN

Plan na een dag ‘zondigen’ een balansdag in. Five apples a day will keep the weight away. Dus: las eens een appeldag in! En eet zo nu en dan een paar dagen minder of geen koolhydraten. En zorg voor voldoende vezels (denk aan gebroken lijnzaad in je magere kwark).

4. KIES VOOR BIOLOGISCHE PRODUCTEN

Probeer zo veel mogelijk biologisch te eten. Biologische producten bevatten geen kunstmatige toevoegingen en meer antioxidanten.

5. ALLEEN GEZONDE TUSSENDOORTJES

Neem liever geen ontbijtkoek als tussendoortje: 1 plakje bevat weliswaar weinig vet, maar des te meer suikers. Frozen yoghurt is een gouden tip als alternatief: low fat en superlekker! En kies voor gezonde snacks in plaats van vette hapjes, er zijn immers genoeg slanke en gezonde alternatieven, zoals olijven, Japanse zoutjes, gesneden groenten (worteltjes, rode paprika, komkommer), studentenhaver, walnoten, hazelnoten, plakjes witte geitenkaas, om er maar een paar te noemen.

6. VARIEER MET KRUIDEN

Zelfs bij het ontbijt! Met een paar blaadjes munt smaakt je sinaasappel ineens heel anders én het is gezond.

7. GA NIET MET EEN LEGE MAAG BOODSCHAPPEN DOEN

Zo voorkom je onnodige verleiding en gooi je je winkelwagentje niet vol met tig goodies die helemaal niet goed voor je lijn zijn.

8. KAUW LANGZAAM

Herinner je je nog dat je moeder vroeger altijd zei “goed kauwen”? Nou, ze had gelijk! Goed en langzaam kauwen bevordert namelijk je spijsvertering!

9. LEG BAKFOLIE IN JE KOEKENPAN

Zo kun je eenvoudig bakken en braden zonder vet en olie. Bijkomend voordeel: je hoeft je pan nooit meer schoon te schrobben.

10. SLA MIXDRANKJES STEEVAST AF

Sinterklaas, Kerst, Oud en Nieuw, allemaal feestdagen waar meestal meer alcohol wordt geschonken dan goed voor je is. Af en toe een glaasje alcohol is niet erg, maar: sla alle mixdrankjes af, dat zijn pure dikmakers! Kies voor de ‘slankere’ varianten, zoals een glas champagne of een glaasje wijn.

Tot slot: Zondig bewust! Kies een speciale gelegenheid (zoals het Kerstdiner) en geniet ervan!

P.S. Wist je trouwens dat slaaptekort je hongergevoel met 15% laat toenemen? Zorg er dus voor dat je genoeg slaapt de komende tijd.