Zó krijg je meer energie!

Soms heb je van die dagen dat je je aan het einde van de dag afvraagt waar je energie gebleven is. En dat heeft meestel geen positief effect op je humeur en ook niet op je huidconditie. Er zijn veel mensen die in deze tijd van het jaar last hebben van een dipje. Daar kun je wat aan doen. Deze vijf tips zorgen voor meer energie.

1. Zeg nee tegen ongezonde oppeppers!

Het is zo verleidelijk om naar suiker- en cafeïnerijke producten te graaien als je een energiedipje voelt. Maar doe het alsjeblieft niet! Dit zorgt alleen maar voor een snel piek-en-dal-effect in je bloedsuikerspiegel en dat kost je lichaam juist veel energie. Het levert je dus niets op. Eet liever een stuk fruit of een handje noten en drink voldoende water. En om zo’n dipje tussen te vermijden, is het ook verstandig om de dag te starten met een eiwitrijk ontbijt.

2. Stop met multitasken!

Herken je dat gevoel, dat je helemaal in de flow zit als je geconcentreerd met iets bezig bent? Op dat moment werkt je brein reuze efficiënt en verbruiken je hersenen minder energie. Continue afleiding en het steeds switchen tussen taken zorgt ervoor dat je concentratie wordt verstoord. En dít kost je hersenen de dubbele hoeveelheid energie. Dus: doe één ding tegelijk en doe dat met onverdeelde aandacht. Zorg voor minimale afleiding en leg die smartphone weg!

3. Doe iets waar je blij van wordt!

Als je het gevoel hebt dat je bruist van de energie, dan heeft dit vaak een psychische oorzaak. Denk eens na: waar krijg jij energie van en waar word jij blij en gelukkig van? Als je plezier hebt in je werk en leuke dingen onderneemt, dan word je een energieker mens.

4. Beweeg!

Als je regelmatig beweegt, krijg je meer energie en maak je je lichaam sterker. Als je fysiek sterk bent, kan je lichaam ook meer aan. Bovendien krijgen je cellen meer zuurstof door te sporten en daardoor voel jij je fitter en krijgt je huid een energieke uitstraling.

5. Take a break! En niet één!

Neem een paar keer per dag een korte pauze om te herstellen van hard (denk)werk. Ga even een rondje lopen of geniet met volle aandacht van een stuk fruit of een ander gezond tussendoortje. Dit soort kleine herstelmomenten zorgen ervoor dat je energieniveau gedurende de dag stabieler blijft en voorkom je een uitgeput gevoel aan het einde van de dag.

energie